4 lipca 2011

Tarta lotaryńska w wersji mini.



Ten przepis zawsze wykonywałam w formie jednej dużej tarty, może lekko obawiałam się tego , że nie do końca miałam dobry przepis na kruche ciasto? Sama nie wiem.

Jakiś czas temu w moje ręce wpadła książka samego mistrza Michel Roux „Ciasta pikantne i słodkie”. Postanowiłam zabrać się do tego przepisu od podstaw po raz kolejny i powiem szczerze, że wynik całkowicie przerósł moje oczekiwania. Prostota wykonania tego przepisu powoduje, że chciałabym zjeść więcej tart z innymi nadzieniami,na ciepło, na zimno....

Ciasto kruche wg. Michel Roux:

Ţ 250 g mąki przesianej dwukrotnie
Ţ 150 g masła pokrojonego w kostkę / zimne wyjęłam z lodówki gdy przesiewałam mąkę
Ţ 1 łyżeczka soli
Ţ szczypta bardzo drobnego cukru białego
Ţ 1 jajko
Ţ 1 łyżka zimnego mleka

Do miski przesiewam mąkę, wrzucam na nie masło, sól, cukier, jajko. Zaczynam delikatnie mieszać całość opuszkami palców. Wlewam mleko i delikatnie mieszam opuszkami. Uwaga nie mieszajcie całą dłonią bo masło się nagrzeje a muszą zostać jego delikatne grudki.

Gzy zacznie tworzyć jednolita masę, wkładamy do lodówki na 20 minut w foliowej torebce / ciepłego nie rozwałkujecie /.
Tak wykonane ciasto kruche można przechowywać w lodówce w szczelnie zamkniętym pudełku 1 tydzień, w zamrażarce do 3 miesięcy.




Pieczenie tart: / 9szt

Wyjmujemy ciasto z lodówki, ja pokroiłam je na 3 części. Każdą część rozwałkowuje na blacie posypanym mąką. Wykrajam kółka lekko większe niż foremki. Ugniatam ciasto kciukami w foremkach, nakłuwam widelcem dno i wysypuje je suszoną ciecierzycą. Wkładam na 15 min do nagrzanego na 180C piekarnika. Wyjmuje foremki, wyjmuje ciecierzycę i piekę jeszcze 5 min w 150C.



Nadzienie tarty lotaryńskiej:

Ţ opakowanie boczku krojonego
Ţ 1 jajko + 3 żółtka
Ţ 300 ml śmietany kremówki
Ţ gałka muszkatołowa
Ţ sól
Ţ pieprz
Ţ ser gruyere
Ţ por / część biała



Układam w foremkach pora pokrojonego w plastry, usmażony wcześniej na patelni boczek, masa jajeczna, gałka muszkatołowa, ser. Pieczemy 15 min w 160C.

Podajemy niezwłocznie z sałatką z rukoli!

Smacznego

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz