20 stycznia 2011

Pierogi z pieczoną dynią i boczkiem.

Pierogi ruskie, pierogi z grzybami, pierogi z kapustą i grzybami, pierogi z owocami, pierogi z serem, pierogi pierogi pierogi. Ach te pierogi!
Nie wyobrażam sobie Bożego Narodzenia bez pierogów mojej babci. Nie wyobrażam sobie barszczu bez ręcznie robionych uszek, nawet nie chce myśleć czym byłby barszcz bez kołdunów!

Pierogowe szaleństwo opanowało mnie! I to nie tylko mnie jak widzę, gdzie się nie spojrzę pierogi, w gazetach pierogi, w prasie kobiecej przepis na nowe wersje starych pierogów, w Internecie pierogi, uszka, kołduny, ravioli, tortellini!

Gdzie kraj tam obyczaj, pakowania różnych nadzień w opakowanie a’la pierogowe.

Ja dziś wykonam pierwsze w swym życiu pierogi.

Jakoś wcześniej nie miałam wewnętrznej potrzeby robienia ciasta, ugniatania, wałkowania, nadziewania, gotowania, pieczenia, smażenia...

A jednak, jadąc pociągiem na trasie Poznań-Warszawa-Poznań przypomniałam sobie o przepisie, który jakiś czas temu wyczytałam w jednym z numerów TS.

Przeczytałam, zmodyfikowałam, zrobiłam, ugotowałam, zjadłam....CHCE JESZCZE!

Pierogi z pieczoną dynią i boczkiem.


W mnie najważniejszym składniekiem w pierogach jest ciasto.
Zbalansowanie skadników jest niewiarygodnie ciężkie a zarazem jak zrobicie je raz zroumiecie jak jest łatwe.
Bardzo nie lubię pierogów z grubego ciasta. Niesmakuja mi też ze cienie i z minimalna ilością farszu.

Robiąc swoje własne i w dodatku pierwsze pierogi starałam się by farsz był oryginalny i delikatny.
Myślę że się udało!




Lista składników na cisto:

3 szklanki mąki
1 szklanka ciepłej wody
1 jajko + 1 żółtko
sól
1 łyżka oliwy z oliwek

Mieszamy.
Ciasto powinno mieść idealnie miękką konsystencję "jak pierś kobiety" ;-).
Jeśli jest za żadka dodajemy maki, jeśli za gęsta mleka.

Robimy z niego kulę i wkładamy do lodówki na 30 minut, w tym czasie przygotowujemy farsz.


Farsz:

1/4 dyni
6 plastrów boczku wędzonego
3 szalotki
2 ząbki czosnku
pieprz
sól
tymianek
peperoncino
oliwa z oliwek

Obieramy dynię ze skóry, smarujemy oliwą z oliwek, grillujemy w piekarniku lub na patelni grillowej razem z czosnkiem i szalotkami.

Wszystkie składniki kroimy w kostkę, doprawiamy wg.uznania.

Wyjmujemy ciasto z lodówki.
Rozwałkowujemy na blacie posypanym mąką, wycinamy kółka szklanką / aby się ciasto do niej nie przyklejało maczamy ją w mące/.
Nakładamy farszna środek, obwódki smarujemy wodą i bardzo mocno sklejamy.
Im więcej zrobicie pierogów tym łatwiej i szybciej będzie wam szła praca.

Gotujemy 5min w osolonej wodzie.
Lejemy oliwą i pieprzem.

Smacznego!




2 komentarze: